Repülőgép a körforgalomban - St. Barth's

Kicsit elhanyagoltuk az "őrült" repülőterek témáját (emlékeztek még Luklára, Kai Takra és Barrára?), de ma igazi nagyágyúval térünk vissza: a History Channel szerint a világ harmadik legveszélyesebb repülőterével, a karib-tengeri Saint Barthélemy szigetén működő III. Gusztáv Repülőtérrel, vagy ahogyan mindenki ismeri: a St. Barth's-szal.

De miért is ilyen különleges ez a kis repülőtér? Alig 650 méteres a futópályája, amely egyik irányból pontosan a tengerpart homokjában végződik, így itt nem sok hibalehetősége van a pilótáknak. A repülőtér igazi érdekessége viszont nem ez, hanem a 10-es futópálya megközelítése, ugyanis nem sokkal a pályaküszöb előtt egy dombtető található, amelynek tengerszint feletti magassága 50 méter. A pálya azonban 15 méteres tengerszint feletti magasságon található, így a dombtető fölött átrepülve szokatlanul meredek süllyedéssel kell a magasságot gyorsan elveszíteni és letenni a gépet a betonra.

Külön érdekessége ennek a dombtetőnek, hogy egy körforgalommal könnyített kereszteződés is található rajta, ahol túlzás nélkül az autók-motorok fölött néhány centiméterrel zúgnak el a pályát minél alacsonyabban megközelíteni igyekvő repülőgépek. A körforgalom előtti tábla nyugodtan vonatkozhatna a leszálló repülőgépeknek adandó elsőbbségre is!

Fotó: Henry Barnett

A futópálya rövidsége miatt csak egészen kicsi, maximum 20 utast szállító repülőgépek használhatják ezt a repülőteret, köztük az extrém repülőtereken megismert régi barátunk: a Twin Otter. Emlékezhettek: ebben kezeli úgy a pilóta a gázkart, mintha a villamoson kapaszkodna. S milyen is egy tökéletes leszállás? Ilyen: bámulatos, ahogyan már az első gurulóútra rá tudtak fordulni, s az egyik utas kis sikolya azért jól mutatja, hogy nem megszokott ez a repülőtér...

A nehézségek ellenére nem sok baleset történt még a kis repülőtéren. Az egyiket viszont egy szemfüles turista videón rögzítette! Figyeljük meg, a Piper PA-23 Aztec milyen magasan és gyorsan érkezik a körforgalom fölé: a pilótának esélye sem volt az ideális földetérési zónában letenni a gépet, amelynek a sebessége csak tovább nőtt a meredek süllyedés miatt. Helyes döntés? Átstartolás. Ehelyett inkább úgy döntött, hogy a pálya kétharmadánál leteszi a gépet, majd maximális fékezéssel próbált megállni. Eredmény? A gép orral belebukott a tengerparti homokba. Elég amatőr munka, azóta viszont szemléltető anyag lett a repülési tanfolyamok anyagában: lányok-fiúk: így ne!