Bréking! Malév gép balesete Krétán

Sajnos úgy tűnik, hogy komolyabb légi esemény történt a Malév HA-LOC jelű Boeing 737-800-asával tegnap a krétai Heraklion repülőterén, helyi idő szerint 15:47-kor. Az MA906-os járat Budapestről érkezett, fedélzetén 187 fővel, ahol, egyelőre ennyit lehet tudni, leszállás közben "a gép farokrésze a betonnak csapódott, s komoly károsodást szenvedett." A pilóták a futópályán tudták tartani a gépet, a 737-es saját lábán gurult be az állóhelyre, de repülésre alkalmatlan állapotban van. A következő MA907-es járatot törölték, a 161 utasért másik gépet indítottak.

Egyelőre meg kell várnunk a hivatalos vizsgálat eredményére (Malév szakértők vizsgálják a gépet, állítólag Boeing-szakemberek bevonásával), de sajnos nagyon úgy tűnik, nem egyszerűen arról van szó, hogy leszállás közben végigkarcolta a betont a farokrész. Ez nem is olyan ritka, tail-strike-nak hívják, s gyakrabban felszálláskor, esetleg leszálláskor történik meg, ha a pilóta földet érés előtt túl agresszívan lebegteti ki a gépet, s a nagy állásszög miatt leér a farokrész.

A sérüléseket elkerülendő a gépek többségén egy külön "koptató" réteg is van, de úgy tűnik a Malév gépen most ez sem segített: meg nem erősített hírek szerint a törzskeret is deformálódott, ami szélsőséges esetben akár a gép leselejtezéséhez is vezethet, de a hosszú és költséges javítás garantált, ami szintén nem tesz jót a finoman szólva is ingatag lábakon álló légitársaságnak.

MD-80-as tailstrike felszállásnál. A típus hírhedt volt erről

Az okokról reméljük majd a szakértői jelentésből informálódhatunk. A Heraklion repülőteret sokat kritizálták már azért, mert futópálya kelet-nyugati tájolása miatt - mivel a szél gyakran az Égei-tenger felől fúj - leszállásnál gyakori a keresztszél, sőt a szélnyírás sem ritka. (A METAR adatai szerint a HA-LOC leszállásakor 8 csomós szél fújt, ami önmagában nem okozhatott problémát) Egy pilóta elmondta, hogy ők rendszeresen magasabb megközelítési sebességet és minimális kilebegtetést használnak itt, mert bár így kicsit keményebb a földet érés, de kevésbé áll fenn a tailstrike veszélye.

Várjuk majd, hogy kiderüljön, mi vezetett ehhez a sajnálatos eseményhez: örülünk, hogy nem lett senkinek semmi baja, s vérzik a szívünk Ló Charlie-ért... Reméljük hamarosan újból a levegőben látjuk majd.