"Near Miss" a Kennedy-n

A sajtó kedvenc témái közé tartoznak a "near miss"-nek nevezett események: amikor két repülőgép túl közel kerül egymáshoz, s alig-alig sikerül elkerülni az ütközést és a katasztrófát.

Kép: innen

Ilyen eset történt hétfő este a New York-i Kennedy Repülőtéren. A Lufthansa 411-es járata a 22R futópályán felszálláshoz készülődött, miközben az EgyptAir 986-os járata, a hangfelvételek bizonysága szerint, HÁROM alkalommal igazolta vissza a légi irányítás utasítását, hogy forduljon balra a Bravo gurulóútra, de álljon meg a Delta előtt. (Ez körülbelül 250 lábra van a kifutópályától, biztonságos távolságot hagyva két szélestörzsű gép között is)

Az egyiptomi pilóta ehelyett továbbgurult a Hotel gurulóúton a 22R futópálya felé, így a Boeing 777-es egyenesen a felszállást már megkezdő német Airbus A340-es útjába került.

A torony utasította a Lufthansa gépet a felszállás megszakítására ("Cancel takeoff! Cancel takeoff plans!"), s az Airbus maximális fékezéssel megállt: az FAA szerint biztonságos távolságban a másik géptől. A német pilóta közölte, hogy a gép fékjei forróak, s a torony válasza szerint a karbantartóknak át kellett vizsgálniuk azokat. A vizsgálatot követően mindkét gép biztonságosan felszállt.

Fotó: Jan Mogren

Az EgyptAir szerint a pilóták pontosan követték az irányítás utasításait, ami a hangfelvételek tükrében nyilvánvaló hazugság. Vicces: amikor az egyiptomi gépet leirányították a futópályáról a Juliet gurulóúton, ISMÉT elvétették a Bravo-t, így a Deltánál kellett visszairányítani a Bravo-ra. Figyelmetlenség? Túl bonyolult a KJFK térképe?

Az esetet rögzítették a LiveAtc.net oldalán is: a földi irányítással és a toronnyal folytatott rádiózás itt meghallgatható (regisztráció szükséges):

JFK Ground

JFK Tower