Így utazik a Pápa

Itt, Berlinben most hatalmas a felbolydulás: ma érkezett a városba XVI. Benedek Pápa, s százezrek zarándokolnak ide, hogy lássák. 10.17-kor landolt a gépe, s ekkor a város összes katolikus templomában harangozni kezdtek: ilyet nem gyakran hall az ember. A látogatás éppen megfelelő indok arra, hogy megnézzük, hogyan is utazik a katolikus egyház feje? A pápamobilról ugye tudunk, de vajon van-e pápai különgép is?

Az Alitalia "pápai" Airbus A320-asa leszáll Berlin-Tegelen. Forrás: dpa

Nos, meglepő módon nincs. A Vatikán a pápa utazásait chartergéppel oldja meg, a kialakult szokás szerint úgy, hogy odafelé az Alitaliától bérelt géppel utazik, míg visszafelé a vendéglátó ország (nemzeti) légitársaságának gépén.

Semmit nem bíztak a véletlenre: a díszkíséretet 4 Eurofighter adta. Forrás: dpa

Természetesen a repülőgépen csak a szentatya és népes kísérete utazik, s mind a pilóták, mind a légi utaskísérők sokkörös válogatáson esnek át. Azonban ne gondoljuk, hogy a vendégek csak egyszerűen beülnek egy gépbe, elrepülnek a célállomásra és kiszállnak. Ugyan, kérem!

A gépeket minden esetben át kell alakítani a különleges igényeknek megfelelően. A pápának nem felel meg az egyszerű első osztály kényelmetlen ülése és szűkös lábtere, ezért itt komoly átalakításokra kerül sor. Az eredmény? Nos, van turista-osztály, első-osztály, de az igazi a pápa-osztály, ahol, ha majd valamikor egy langaléta NBA kosaras lesz a  katolikus vezető, neki sem kell szorongania:

Az ülések is speciálisan kialakítottak, mint például ezek, amelyek a németországi Marktl városka (Ratzinger szülőhelye) polgármesteri hivatalában találhatóak. (Az üleseket a Lufthansa adományozta a városnak a pápa 2005-ös németországi látogatását követően.)

A LOT lengyel légitársaság a Boeing 737-esét is átalakította a különleges vendég számára, hiszen nem mindegy, a két órás út hogyan is telik...

Fotó: Mariusz Adamski

A hosszabb utakra a pápának külön ágyat kell előkészíteni, hogy nyugodtan pihenhessen. Az Alitalia 747-esére asztalt szereltek be, körülötte székekkel, az asztalra pedig Vatikán színeinek megfelelően sárga-fehér csokor került. A kíséret számára is sokszor átalakítják az utasteret, hogy több lábhely álljon rendelkezésre, míg a maradék turista helyeken a sajtó tagjai nyomorognak. A gépeken természetesen külön a vendégek számára készített menüt szolgálnak fel: XVI. Benedek például utálja a tengeri herkentyűket, a gombát és a fűszeres ételeket. Szereti viszont a sajttortát és a pannacottát - az utóbbiak nekem is a kedvenceim, de repülőgépen még sohasem kaptam...(A legjobb családi receptekért klikk ide és ide)

II. János Pál 1979-es amerikai útja során a TWA nyerte el a megtisztelő szerződést, s az Air Force One mintájára a pápát szállító gépnek a Shepherd One (Pásztor 1) nevet adták; mai napig ezt a hívójelet kapja a gép, amelynek a fedélzetén utazik az egyházfő.

 

Persze poénkodhatnánk azon, hogy a "No Smoking" figyelmeztetés a tömjénre is vonatkozik-e, illetve a vendég jelenlétében az ellenőrző lista "cross-check" sora is új jelentést nyerhet, de ezt nem tesszük, mert ez egy tökéletesen komoly blog. Kényelmes utazást kívánunk, Kedves Benedek!