A repülés Mekkája - 15 ezer résztvevő repülőgéppel!

Ahogy ígértem, visszatérünk egy poszt erejéig Oshkoshra - amit nem túlzás a repülés Mekkájának nevezni, hiszen szertartásszerűen évente elvándorolnak ide a repülés szerelmesei a világ minden tájáról - mintegy tíz-tizenötezren általában saját gépük kormányánál!

A rendezvényt az EAA (Experimental Aircraft Association - Kísérleti Repülőgép Szövetség) szervezi, immáron 1953 óta. Az eredeti ötlet szerint azoknak nyújtott volna találkozási lehetőséget, akik otthon saját maguk építenek vagy újítanak fel repülőgépeket. Az első találkozón alig 150-en vettek részt, ám a rendezvény hamarosan két repülőteret is kinőtt az óriási érdeklődés miatt, s végül 1970-ben költözött a Wisconsin-állambeli Oshkoshba, egy ma is alig 60 ezres városba, amelynek évi 110 millió dolláros bevételt jelent az egy hét alatt itt megforduló félmillió látogató.

A '70-es években

Repülőtere mellett szólt a két, egymást nem keresztező futópálya, illetve a hatalmas szabad terület körülötte, ahol el lehet helyezni a sátorozó pilótákat és gépeiket. A hiányzó infrastruktúrát önkéntesek hat hónap alatt hozták létre, de az idei rendezvény lebonyolításán is 4000 (!) önkéntes dolgozik. (Az önkéntesség hagyományát nagyon irigylem az amerikaiaktól.)

A szervezet eredeti céljainak megfelelően több ezer kiállító standot kínál a házi repülőgép-építőknek, emellett pedig számtalan szemináriumot is szerveznek különböző témákban az egy hét során. A társasági jelentősége nem kevésbé fontos: rengeteg Oshkosh-barát évente egyszer itt, a "Világ Legnagyobb Repülőünnepén" (ahogy nevezik) találkozik.

Logisztikailag persze óriási kihívást jelent a több ezer gép érkezésének és indulásának koordinálása: Oshkosh környékének légtere ilyenkor a világ legnagyobb közlekedési dugójának a helyszíne.(Olvassátok el Sam blogján, milyen is ez egy Cessna szélvédőjén át itt)

A torony és a tüdőnadrág

A repülőtér irányítótornyán minden évben ott virít a felirat: a "Világ Legelfoglaltabb Irányítótornya". a toronyban négyfős csapatok dolgoznak: két veterán irányító (legalább három év Oshkosh-tapasztalattal), egy szenior tag (legalább két év EAA-tapasztalat), s egy újonc. Ezek a csapatok adják az irányítást nemcsak Oshkosban, hanem a közelben felállított Fisk megközelítési irányítótoronyban (valójában egy lakókocsi), és az indításra használt két további mobil állomáson.

Hasonló a csapat divatízlése...

Természetesen csak VFR-t alkalmaznak, s azzal is meg kell küzdeniük, hogy számos "hétvégi pilóta" találja magát hirtelen több tucat repülőgép között a levegőben. Két holding pontot is alkalmaznak, s a gépek között fél mérföldes távot tartva egymás után vezetik be őket leszállásra a két futópálya valamelyikére - ennek ellenére fájdalmasan hosszú időbe telhet a leszállás...

Az esemény jelentőségének megfelelő a program is: mindenki itt van, aki számít! Járt már itt az SR-71-estől kezdve, az F-117-esen át a B-2-es, hogy a katonai vonalat említsük csak. 2009 sztárvendége az Airbus 380-as volt (ráadásul egy elég kemény, a szárnyakat beremegtető földet éréssel az oldalszélben-nagyon látványos, ahogy egyenesbe hozta a gépet a hatalmas oldalkormánnyal.)

Idén a Boeing 787-es a különleges vendég, amelybe először engednek be egyszerű "halandókat" is. Az idei program a már említett Bob Hoover tiszteletadás jegyében telt: megkapta az EAA legmagasabb kitüntetését, a Repülés Szabadsága díjat, s órákon keresztül dedikált a rajongóknak. Emellett a haditengerészeti repülés századik évfordulóját is ünneplik - ez is külön csokrot kapott a programban. Ennek keretében például repül a világ egyetlen működőképes Curtiss SB2C-5 Helldiver zuhanóbombázója: valamiért ez a kedvenc haditengerészeti repülőgépem:

Curtiss Helldiver

Meg sem próbálom felsorolni az érdekesnél érdekesebb gépeket. Egyet emelek csak ki: az idei bemutató különlegessége a Fifi névre keresztelt Boeing B-29-es részvétele: a Commemorative Air Force által felújított gépre jegyeket is lehetett venni, s így stílusosan érkezni Oshkoshra: a bombázótiszt helyén alig 1495 dollárért, a pilótafülke pótülésén már akár 995 dollárért is - mi ez egy darabka történelemért?

Fifi short final-en. Ő ott elől 1500 dollárért ül az első sorban

Szerencsére eddig az időjárás sem hagyta cserben a rendezvényt, eddig csak tegnap esett kicsit. Nem így tavaly, amikor csaknem egész héten zuhogott - nem csoda hogy mindenki csak, szabad fordításban, 'Locspocs 2010'-ként emlegeti. (Sloshkosh)

Persze száz és száz videót és képet linkelhetnék be, de most nem teszem. Akit érdekel, látogasson el a rendezvény médiaoldalára, ahol rengeteg érdekes videóriport és fénykép látható. Klikk ide!

Irigykedek. Ti is?