Elektronikus "pilótatáska"
Mindenki látta már a repülőtereken, hogy minden pilóta egy nagyméretű táskát cipel magával a gépre, még akkor is, ha mondjuk csak egy rövidke Budapest-München repülés áll előtte. Jól figyeljük meg őket, mert ezek a táskák hamarosan a múlt ködébe veszhetnek.
A nehéz táska repülés dinoszaurusza lehet
De mit is tartalmaz a táska? A repüléshez szükséges legfontosabb referencia-anyagokat: a repülőgép üzemeltetési kézikönyvét, az ellenőrző listákat, repülési naplókat, a legfrissebb időjárási adatokat, a repülőtéri diagramokat. Mindez összesen akár 20 kilót is nyomhat: nem lehet hát kellemes ezzel járkálni, amelyek rendszeres emelgetése (nem könnyű például átemelni a pilótafülkében az ülésen) bizonyítottan a vállízületek gyorsabb elhasználódását okozza: 45 fölött már ilyen miatt is aggódhat az ember.
Ezen a problémán segíthet hamarosan az ún. "Elektronikus Repülőtáska" program (EFB- Electronic Flight Bag), amely minimalizálhatja a pilótafülkében a papír mennyiségét. Májusban az FAA megadta az engedélyt az Alaskan Airlines részére, hogy a pilóták IPad-en vigyék magukkal a fedélzetre a legfontosabb referencia-anyagokat, amelyek így elektronikus formában gyors-linkekkel könnyebben kezelhetőek, illetve a frissítésük is gyorsabban megy automatikus letöltésekkel.
A következő lépést az Alaskan Airlines úgy nevezi: "Bye-Bye Flight Bag" - az FAA-től engedélyt kérnek, hogy a repülési chartokat is IPad-en kapja meg és használja a személyzet. Az American Airlines már múlt hónapban megkapta ezt az engedélyt, a Netjets pedig már február óta használja a módszert. Az Alaskan pilótáinak egyelőre még ki kell kapcsolniuk az Ipad-jüket fel-és leszállás közben, de a másik két légitársaságnak már nem: itt kísérletek már igazolták: az IPad bizonyítottan nincs zavaró hatással a fedélzeti rendszerekre.
Az FAA előrejelzése szerint minden légitársaság kérvényezni fogja a tabletek ilyen célú alkalmazását, amelyek már rohamosan elterjedtek a kevésé szigorú engedélyeztetési eljárást megkövetelő privát és vállalati repülésben- nagy sikerrel. Ennek megfelelően számos cég ugrott rá az új piacra: az IPad-re már mintegy 250 repüléssel kapcsolatos app létezik, köztük az egyik legnépszerűbb a ForeFlight, de kedvelt a Jeppesen Mobile TC és a Garmin My-Cast is.
A rendszer ráadásul fontos kiegészítő információkkal szolgálhat az alapvető repülési információkon, chartokon, térképeken kívül: rajta keresztül lehet a repülési tervet leadni, sőt, ha a tablet 3G képes, akkor a képernyőn valós időben követhető a repülési útvonal is.
Praktikussága mellett költséghatékonyabb is az új rendszer: korábban egy-egy pilóta akár 1500 dollárt is költhetett a papírtérképek és chartok előfizetésére évente, míg ugyanezek az információk 70-80 dolláros éves előfizetési díjért is letölthetőek a tabletekre.
A biztonság persze mindenek előtt való. Az FAA engedélyezési eljárásánál bizonyítani kell, hogy a tablet működőképes marad a pilótafülke gyors dekompressziója esetén is, a repülési magasságtól függetlenül: ezt elsősorban az SSD (szilárdtest-meghajtó) technológia szavatolja.
Minden esély megvan tehát arra, hogy hamarosan minden repülőgép személyzeténél csak egy kis tablet-tokot fogunk látni: az okos kis PC-k minden szempontból ugrásszerű javulást ígérnek mind a praktikum, mind a biztonság terén.