A jövő repülőterei - tegnap és ma

Az emberiség mindig is szeretett eljátszani a gondolattal, milyen is lesz a környezete a jövőben, amibe természetesen a repülőterek is beletartoznak. 1919-ben az Illustrated London News így képzelte el a jövő városi repülőtereit:

Az USA-ban a felhőkarcolók tetejére épített platformra tervezték telepíteni a repülőtereket, mint ebben az 1926-os magazinban:

Az ötlet tartósnak bizonyult: 1939-ben továbbra is hasonló repülőtereket vizionáltak: az Aerotropolis repülőtér mellett üzleti központként funkcionált volna. (Az USA-ban ma is a repülőtereket és a köréjük települt cégeket, vállalkozásokat nevezik így.)

Bejöttek a jóslatok? Bizonyos részletek talán igen, de összességében nem. Mindez csak onnan jutott eszembe, hogy pár napja a párizsi repülőszalonon az EADS és az Altran cégek közösen bemutatták, milyennek képzelik el a jövő repülőtereit, úgy 2040 után.

Számításaik szerint a napi utasforgalom a mai 6 millióról meghétszereződik addigra, ami azt jelenti, hogy a repülőtereknek sokkal hatékonyabbnak kell majd lenniük a forgalom kezelésében. Emellett pedig véleményük szerint kiemelten fontos, hogy barátságos környezetet hozzanak létre a légikikötőkben, hiszen - a versenyképes menetidő és jegyárak mellett - csak így rúghatnak labdába például a gyorsvasút mellett.

Ehhez három koncepciót mutattak be. Az első, az 'Eye to the Sky' nevet viseli: a hatalmas szem-alakú repülőtéri előtér két végén találhatóak a futópályák, míg középen összesen 80 kis és közepes illetve 40 nehéz gépet tud fogadni és kiszolgálni.

A terminál a repülőtér alatt található 4 szinten kap helyet: az utasforgalom az alsó szintről felfelé áramlik egy spirál alakú rámpán. Természetesen mindent számítógép vezényel, minden utas mellé mobil robot "kísérőt" rendelnek, ami elkíséri egészen addig, míg be nem száll a gépbe a felszínen, s ellátja a szükséges információval.

A második koncepció egy automata utasszállító-rendszert (Passenger Airport Shuttles- PAS) képzel el, amely minden utast a parkolótól a gépig szállítana: ezzel mindössze 10 perccel a gép indulása előtt kellene a repülőtérre megérkezni! A gépek a Skygate nevű épületbe dokkolnának be, amely a repülőgép és a PAS közötti kapcsolatot biztosítaná. A csomagokat is közvetlenül a Skygate-ben kezelnék, minimálisra csökkentve az ehhez szükséges időt és energiát.

 

A harmadik terv az Extended Airport (kiterjesztett repülőtér) nevet viseli: ebben a rendszerben az utasokat háztól-házig szállítanák: a közös rendszerbe kapcsolt földi és légi közlekedési eszközökkel pontosan megtervezhetővé és koordinálhatóvá válik az utasok szállítása, minimálisra csökkentve az elvesztegetett időt.

A két cég által készített tervek az Európai Közösség ún. Flight Path 2050 (Légi Folyosó 2050), egyébként nagyon ambíciózus repülőtér-fejlesztési célkitűzéseire válaszként készültek: természetesen mindhárom egyelőre a sci-fi kategóriájába tartozik. Megvalósulnak valaha?

Ti melyik repülőtéri koncepciót látnátok szívesen utasként a három közül?