Történelmi Airbus sikerek a párizsi légiszalonon

Ritkán van egy nap két poszt, de a mai nap kivétel. Három napja a repülőipar "Párizsra vetette vigyázó szemeit": ma véget ért a 49. párizsi légiszalon első szakasza, amely során a katonai és a polgári repülés gyártói és potenciális vásárlói találhattak egymásra, s ezt követi majd a nagyközönségnek szánt második rész. Nem túlzás azt mondani, hogy valóban történelmi üzletek köttettek: tekintsük át röviden, tényleg nagy vonalakban, mi is történt.

A show nehezen indult, a tudósítások elsősorban a bakikról szóltak: a bemutatón használni kívánt Airbus 380-asnak sikerült gurulás közben ledarálni a szárnyvégét, ami miatt úgy nézett ki, hogy nem is fog repülni. Nagy riadalmat keltett az oroszok reménységének, a Szuhoj Superjet 100-asnak a bemutató utáni leszállása: a 15-25 csomós hátszélben a pilóta olyan keményen csapta oda a gépet, hogy bakkecskeként szökellt kettőt-hármat a betonon, míg végül sikerült stabilan letenni. Fényképek:

   

A szalon egyértelmű sikertörténete az Airbus-hoz kötődik, annak is elsősorban egy régi-új modelljéhez, az Airbus 320NEO-hoz.  A NEO a New Engine Option rövidítése, ami itt a Pratt and Whitney PW1000G és a CFM Leap-X hajtóműveit jelentik: a számítások szerint mintegy 16%-al kevesebb üzemanyagot fogyasztanak majd, ami 950 kilométeres hatótáv-növekedést vagy csaknem 2 tonna extra terhelhetőséget eredményez.

Emellett a NEO-n is alkalmazni fogják az Airbus új hajlított winglet koncepcióját, a "sharkletet" (alakja a cápa uszonyára emlékeztet), ami további 3,5%-os üzemanyag-megtakarítást jelent. A várakozások magasak voltak: ebben a szegmensben, különösen az A318-as és A319-es esetében kemény a verseny: az orosz, kínai riválisokon kívül a kanadai Bombardierrel is számolni kell.

Nos, az Airbus nagyon beletrafált: pontosan mérte fel, hogy a folyamatosan emelkedő kerozinárak, a növekvő üzemeltetési költségek miatt a légitársaságoknak mire van szüksége. A show három napja alatt 16 megrendelő 730 Airbus A320 NEO-t rendelt, s ebbe nem is számítják bele a sajtóban is szereplő, tegnap véglegesített bombaüzletet: az indiai fapados légitársaság, az IndiGo 180 A320-asra (ebből 150NEO) leadott megrendelését véglegesítette, mintegy 15,6 milliárd dollár összértékben! Ma sikerült még ezt is megfejelni: az Air Asia néhány órával ezelőtt bejelentette, hogy 200 darab A320NEO-t rendel összesen 18,2 milliárd dollár értékben. A gépekhez a CFM International Leap hajtóműveit rendelik.

Az Airbus csak a NEO-val 44 milliárd dolláros fix megrendelést mondhat magáénak, s további 28,2 milliárd dollár értékű megrendelésre született szándéknyilatkozat. Nem csoda, hogy Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy "a párizsi szalon egyértelműen igazolta a cég termékstratégiáját."

Ezek mellett szinte eltörpül (na jó, nem:), hogy a japán Skymark Légitársaság rendelt további két A380-ast, a már megrendelt négy gép mellé, illetve néhány perccel ezelőtt jelentették be, hogy egyelőre nem megnevezett vásárlóval 10 további A380-asra kötöttek szerződést! Kevésbé alakul viszont fényesen az Airbus-350-1000-es jövője: a cég bejelentette, hogy a szárnyak áttervezésével, s a gép tömegének növelésével 740 kilométerrel növelik a hatótávolságát, ugyanakkor kitolták az első szállítások időpontját 2017 közepére és a listaárát 9 millió dollárral emelték. Több potenciális megrendelő is kritizálja az Airbus-t, hogy nem javította eléggé a típus versenyképességét kicsit nagyobb riválisával, a Boeing 777ER-rel szemben; a Qatar Légitársaság egyenesen azzal fenyegette meg, hogy eláll a 20 gépes megrendelésétől!

 

Az Airbus sikereihez képest a Boeing standja kicsit állóvíznek tűnik. Mindenképpen siker, hogy a Hong Kong Airlines rendelt 15 példányt a 747-800I típusból, ami itt Párizsban debütált, a GECAS pedig kettőt az F-jelzésű szállító változatából. Az Aeroflot 8 darab 777-est vásárol, illetve a Boeing 35 darab 737-800-ast adott el a Norwegian, a Malaysian, az Aeroflot légitársaságoknak, illetve a GECAS-nak. A Norwegian rögzítette szerződését három Boeing 787-esre is.


A szalon végére megszületett a várva-várt üzlet a Szuhoj számára is:az olasz Blue Panorama cég szerződést kötött 12 darab Superjet 100 vásárlására.

Természetesen legalább három bejegyzés születhetne még a légiszalonról, s két poszt erejéig még vissza is fogok térni két olyan újításra, amelyek érdekesnek ígérkeznek, s forradalmasíthatják a légi közlekedést a következő évtizedekben. Érdemes lesz tehát visszatérni holnap és holnapután is...

A konklúzió pedig az lehet, hogy azok számára is, akik bizalmatlanul tekintettek eddig az Airbus-ra, s nem vették komolyan, el kell ismerni: a cég hallatlan profizmussal tartja ujját a kereskedelmi repülés ütőerén, s pontosan azokkal az újításokkal reagál, amelyeket a szakma kívánatosnak tart. Hogyan hat ez ki a két gyáróriás további versengésére? Meglátjuk...

Címkék: 737, boeing, a380, airbus 320