Travolta magán "légitársasága" - Amikor Vincent igazán örül...

Nehéz megítélni John Travoltát színészként: a gagyi és az elsőosztályú filmek elképesztő kavalkádját mutatja a karrierje: az ikonikus, de azért nem kicsit limonádé Szombat esti láz, Grease, esetleg Nicsak ki beszél az egyik oldalon, máskor viszont olyan szerep is besikerült, mint Vincent Vega a Ponyvaregényben. Azóta igazán említésre méltót alig-alig alkotott (Travolta-rajongók kíméljenek), de szerencsére ez nem is egy filmblog, így ezzel nem kell részletesen foglalkoznom. A kevés A és mostanában már inkább ZS-listás filmek viszont neki is annyi pénzt hoztak a konyhára, amiből tényleg úgy élhet, ahogy csak akar. Travoltának pedig a színészeten kívül egy nagy szenvedélye van (a szcientológiát most nem számolom): a repülés!

1974-ben szerezte meg repülési szakszolgálati engedélyét, minden centjét a tanfolyamokra költve. Azóta számos típusra szerezte meg az típuslicencet, több mint 5000 órát repült, s rendszeres vendége a továbbképzéseknek, szimulátoros tréningeknek. Az FAA adatbázisa szerint első osztályú egészségügyi alkalmasságija van, de érdekes módon a 707-esre csak az ún. SIC (Second in Command) minősítése van meg, tehát nem a PIC (Pilot in Command). Ez azt jelenti, hogy bár Travolta rendszerint a bal oldali ülésben ül, csak úgy repülhet, ha mellette egy PIC minősítésű pilóta ül, s valójában ő a gép felelős parancsnoka.

Persze, lehet igénytelenül (lol) is repülni: kisgépeken, bérelt business jeteken, de nem ő! A színész 1998-ban megvásárolta az USA egyetlen magánkézben üzemeltetett Boeing 707-esét, amelyet gyerekei után "Jett Clipper Ellának" keresztelt el. (A Pan Am gépeit nevezték Clippereknek.) A Boeing 707-137B(Q) eredetileg a Qantas színeiben repült, ezért Travolta gépe is a légitársaság hagyományos "V-Jet" festését kapta. (Arról már írtam korábban, hogy Travolta volt a Qantas reklámarca és utazó nagykövete is.)

Természetesen nem lehet mindenhová a nagy vassal repülni, ezért Travolta vezet még egy Gulfstream 2-est is, de az információk szerint további két Gulfstream és egy Cessna is a tulajdonában van.

Nem is gondolnánk, mennyi nehézséggel jár egy magán légiflotta üzemeltetése. Még előző otthonánál, Daytona közelében a szomszédai beperelték, hiszen nem mindennapos, hogy a vasárnapi pihenőt fűnyíró helyett négy sugárhajtómű zavarja meg. Ezért Travolta Floridában vásárolt ingatlant egy Jumbolair nevű helyi ún. fly-in lakóparkban, amely egy elég hosszú futópályával rendelkezik a 707-es fel-és leszállásához. Travolta háza sem akármilyen: sok szempontból egy repülőtérre emlékeztet: a házat közvetlen gurulóút köti össze a futópályával, két külső épületnél részben fedett parkolóhelyet alakítottak ki a gépeknek, így a híres tulajdonos a házából egyenesen a pilótafülkébe sétálhat, de a ház felső szintje is egy repülőtéri irányítótornyot mintáz.

 

 

 A képek forrásáért klikk ide(Az Architectural Digest alapján)


Travoltát a környezetvédők rengeteg kritikával illetik. Többször előfordult, hogy ketten repültek a 707-essel egy-egy rendezvényre, így - érvelnek - "szénlábnyoma" több százszorosa, mint egy átlagembernek. Travolta szerint a filmszakma a hibás a repülés kényszeréért, hiszen esélye sem lenne minden kötelezettségének eleget tenni magángépei nélkül, egyébként pedig szcientológusként abban hisz, hogy a globális felmelegedésre a megoldás az űrből érkezik majd, hiszem az emberiség már jóvátehetetlen károkat okozott a Földnek.

Végezetül lássuk, hogyan megy a művész úrnak a landolás a 707-essel. S összegzésként azt hiszem minden repülőmániás nevében átadhatom ezt az üzenetet: Kedves John, @/%"*$ߣ$ß÷×!