Mi lesz az új berlini repülőtérrel?

Nemrégiben írtam egy posztot Berlin "szellem-repülőteréről", a mára szabadidőparkká avanzsált Tempelhofról. Ebben említettem, hogy nagy változás előtt áll a város repülőterek terén, hiszen hamarosan bezár Tegel és Schönefeld is, s helyettük egyetlen új repülőtér, a Berlin-Brandenburg International (BBI) szolgálja majd ki a német fővárost és a környező tartományt. Természetesen az átállás nem megy zökkenőmentesen. Nézzük meg, miért.

Ilyen lesz majd (Forrás)

Az új légikikötőt az tette szükségessé, hogy Berlin mindhárom repülőtere tervezett kapacitása határán vagy fölötte működött: évente 20 millió utast fogadtak 2007-ben, ebből csak Tegel 13 milliót, noha maximális kapacitását 9,5 millióra becsülték. A tervek mindhárom repülőtér bezárását tartalmazzák, s helyettük egyedül a BBI maradna. (Tempelhof 2008-ban zárt be végleg, az új repülőteret elvileg 2012 júniusában nyitják meg.) Tervezett kezdeti kapacitása évi 30 millió utas lesz, de ezt a későbbiekben akár 50 millióra is felfuttatnák.

Helyileg az új repülőtér Schönefeldtől délre lesz: a régi repülőtér meghosszabbított déli futópályája lesz a BBI északi pályája. A kivitelezések 2006-ban kezdődtek meg, érdekes, hogy ehhez a repülőtér jövőbeni területén lévő falu, Diepensee teljes lakosságát (335 főt) kilakoltatták és elköltöztették.

Diepensee, a szellemfalu 2004-ben, mielőtt lerombolták (Forrás)

A beruházás sok vitát kavart. Már a leendő repülőtér nevével kapcsolatban is nehezen jutottak dűlőre: a keresztény-konzervatívok Von Stauffenberget, Albert Einsteint, vagy Marlene Dietrich-et preferálták, a szabad demokraták a Nobel-békedíjas Gustav Stresemann-t, ám a szociáldemokrata városvezetés végül a német kancellár, nyugat-berlini polgármester, szintén Nobel-békedíjas Willy Brandt mellett döntött. Súlyos vitákat kavart az is, hogyan kapcsolják be a repülőteret a város közlekedési hálózatába: a terminál alatt létesítendő pályaudvaron megállnak majd az intercity és regionális vonatok, illetve az S-Bahn is, az utóbbi például jó néhány kilométeres kitérőre kényszerül így. Íme egy látványterv a BBI-ről:

A repülőtér térképe így néz ki (északon Schönefeld, a 2007-ben lezárt északi futópályával):

A legnagyobb botrány azonban akkor robbant ki, amikor a nyilvánosság elé tárták a repülőtér tervezett indulási és érkezési útvonalait. Ezek most nagyjából így festenek:

A tervezett útvonalak Kladow, Lichtenrade, Kleinmachnow, Stahnsdorf, Teltow fölött vezetnek, s ezek és más körzetek lakói a zöldekkel karöltve masszív ellenkampányba kezdtek. Folyamatos tömegmegmozdulásokat tartanak, szerteágazó követelésekkel: a legszélsőségesebbek a teljes beruházás leállítását követelik, amire nyilván semmi esély sincs már. Mások azzal érvelnek, hogy becsapták őket: az új repülőtér korántsem regionális repülőtér lesz, hanem hatalmas tranzitforgalmat lebonyolító légikikötő. (A tervezett 5-10%-os átszálló utasforgalom helyett 30-40% lehet azoknak az utasoknak az aránya, akik továbbutaznak, így - érvelésük szerint - nem termelnek hasznot Berlinnek vagy Brandenburgnak.) Követeléseik között szerepel az útvonalak átalakítása úgy, hogy egyetlen település fölött se vezessenek, ami szintén nehezen megoldható úgy, hogy a repülésbiztonságot ne veszélyeztessék. Emellett teljes éjszakai repülési tilalmat követelnek 22 óra és 6 óra között.

A Polgári Szerveződés a Repüléssel Járó Zaj Ellen (Fluglaerm) folyamatos demonstrációkat szervez, petícióval fordultak a parlamenthez, sőt, még kampánydalt is írtak (elolvasható itt: gáz...) Kíváncsian várjuk, hogy mekkora sikere lehet egy ilyen lakossági kezdeményezésnek, s mennyire készek a kompromisszumra a hatóságok és a repülőtér illetékesei. Addig is: június 5-én újabb demonstráció! (Érdekes lecke ez a polgári szerepvállalásról: a legnagyobb demonstráción 9 ezren vettek részt, ami sokszorosa volt azoknak, akik otthon a magánnyugdíjpénztári befizetéseik einstandolása miatt demonstráltak... Furcsa, nem?...)