Koccanás a Kennedy Repülőtéren
Furcsa baleset történt tegnap a New York-i John F. Kennedy Repülőtéren. Az Air France AF007-es járata, egy Airbus 380-as, a 22R felszállópálya felé gurulva a bal szárnyvégével beleakadt a Delta Connection egyik CRJ-700-as gépének függőleges vezérsíkjába, s csaknem 90 fokkal elfordította a nem sokkal korábban landolt, már parkoló regionális jet-et. Szerencsére egyik gépen sem sérült meg senki. A Comair 553 járatszámú Bombardier utasait evakuálták, de az Air France-nak is törölnie kellett a járatot. Az AAF vizsgálja az esetet.
Mivel a JFK a világ egyik legforgalmasabb repülőtere, nem meglepő, hogy az esetről videófelvétel is készült, sőt a
LiveATC.net
rögzítette a rádióforgalmazást is a gépek és a földi irányítás között. Íme:
Hallható, hogy az Airbusnak az Alpha gurulóútra kellett fordulnia, majd az Echo előtt megállnia. Ezt követően az irányító utasította a francia pilótákat, hogy adjanak elsőbbséget a Kilo-Delta gurulóúton érkező másik gépnek. Ezt visszaigazolták, ám a következő üzenet már a Comair 553-tól érkezett, amelyben közölte, hogy egy gép nekik ütközött a Mike gurulóútnál. Tehát nagyjából itt:
Riasztották a repülőtéri tűzoltókat, de szerencsére nem volt komolyabb beavatkozásra szükség. A Regional Jet utasai nyilván eléggé megijedhettek, amikor a gép hirtelen néhány métert lódult, de nagyobb baja senkinek nem esett. Az ütközésről itt a videófelvétel:
Az igazán nagy méretű, ún. szélestörzsű, vagy szuper-szélestörzsű gépekkel egyáltalán nem könnyű a földön manőverezni. A JFK-n is több hasonló eset történt már. 2006-ban a Quantas Boeing 747-esének jobb wingletje szakadt le, amikor nekiütközött egy sugárfogó kerítésnek, ami csaknem három hétre a földre kényszerítette a Spirit of Australia nevű gépet. 2007-ben pedig az Air China 747-ese "akaszkodott össze" a Delta egyik gépével- szerencsére szintén személyi sérülés nélkül. Ezeknek a gépeknek a pilótái több emelet magasban ülnek, s bizony alig-alig látnak valamit abból, ami a gép közvetlen közelében történik.
Több emelet magasban a pilótafülke ablakai (Kép innen)
Az Airbus 380-ast éppen ezért szerelték fel új taxi-kamerákkal és tették a repülőtéri chartokat elektronikusan megjeleníthetővé a műszerfal képernyőin. Az előbbiek segítségével a pilótáknak sokkal jobban kell(ene) látniuk a gurulóutakat, földi járműveket és repülőgépeket.
A taxi-kamera képe az A380 kijelzőjén (Forrás)
Kiváncsian várjuk, vajon ki a hunyó az esetben? Valamelyik pilóta nem követte a földi irányítás utasításait, esetleg az irányító tévedett a taxi-útvonalak kijelölésében?