"Fly like a G6"

Sajnos a tegnapi "majdnem" balesetről szóló posztot egy tényleges balesetről szólónak kell követnie: szombat reggel felszállás közben lezuhant a Gulfstream gép új típusának, a G650-esnek az egyik tesztpéldánya, s a fedélzeten tartózkodó 2 tesztpilóta és két mérnök sajnálatos módon életét vesztette.

A G650-ös kiégett roncsa az új-mexikói Roswellben (Forrás)

A G650-est hatalmas érdeklődéssel várja a szakma: a business jetek teljesen új generációját képviseli: az utazósebessége Mach 0.85 (904km/h, maximális sebessége Mach 0.925), maximális repülési magassága 51 ezer láb(15500 méter), hatótávolsága pedig akár a 13 ezer kilométert is elérheti, miközben 11-18 utast és kétfős személyzetet szállít.

 A G650 törzse nagyon áramvonalas, 35 fokban nyilazott szárnyai végén wingletek vannak

A fly-by-wire vezérléssel ellátott gép először 2009. november 25-én emelkedett a levegőbe, tesztpéldányai jelenleg az 1800 órára tervezett, hatósági engedélyezéshez szükséges tesztsorozat repüléseit teljesítik. Ennek keretében 2010 augusztusában egy bukórepülés során a G650 elérte a Mach 0.995 sebességet, ezzel nem hivatalosan a leggyorsabb polgári repülőgép cím büszke viselője.

A G650 első repülése

A repülőgép sebessége révén új távlatokat nyithat meg a sokat utazó üzletemberek, sportolók, zenészek számára, hiszen jóval lerövidíti majd például egy transzkontinentális repülés idejét a hagyományos, akár jóval nagyobb gépekhez képest is. Már most legendaszámba megy a gép gyorsasága: erre a legjobb példa a Far East Movement "Fly like a G6" című száma (borzasztó egyébként):

 

A balesetet vizsgálja az FAA. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy közvetlenül az elemelkedés után megbillent a gép, leért a szárnyvég, visszazuhant a földre, majd a futómű összerogyása után a hasán csúszva összetört és kiégett. Korábban az első repülés sem volt teljesen eseménymentes: a pilóták erős vibrációt tapasztaltak a főfutómű-kamra ajtaja felől, ezért mintegy 20 perc után megszakították a repülést és leszálltak.

Várjuk majd, vajon mi okozhatta a súlyos balesetet, s csak remélni lehet, hogy semmi hasonló esemény nem fogja már beárnyékolni ennek a gyönyörű repülőgépnek a rendszerbe állását.