Lyukas zseb, vagy lyukas repülőgép?

A bulvármédia két napja tárgyalja a Southwest Airlines 812-es járatával történteket: a Boeing 737-300-as Phoenixből Sacramentóba tartott, amikor a 36000 lábas utazómagasság elérése előtt hangos pukkanást lehetett hallani, majd a gép mennyezetén csaknem kétméteres repedés jelent meg. Természetesen a hermetizált kabinban azonnal lezuhant a légnyomás, az oxigénmaszkok aktivizálódtak, a pilóták pedig gyors süllyedéssel a biztonságosabb 11000 láb magasságra süllyedtek. Szerencsére sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a yumai támaszponton. Ketten szenvedtek kisebb horzsolásokat; az utasokat egy másik gép juttatta el célállomásukra. A szükséges vizsgálatok idejére a Southwest földön tart 82 darab 737-300-ast, s tegnap nem kevesebb mint 300 járatát törölte.

 

A Southwest Boeing 737-300-as típusa (Forrás)

A gép mennyezetén keletkezett repedés (Forrás)

Az eset elég rendkívülinek hangzik, de az igazán megdöbbentő az, hogy 2009-ben kísértetiesen hasonló repülési esemény történt a Soutwest 2294-es járatán is: a Nashville-ből Baltimore-ba tartó Boeing 737-300-as gép mennyezetén jelent meg egy futball labda nagyságú lyuk, de a pilóták akkor is biztonságon földet értek a nyugat-virginiai Charlestonban. Az eset kivizsgálásakor súlyos anyagfáradást találtak a törzs héjszerkezetén, s ez komoly kétségeket támasztott a Southwest karbantartási eljárásaival kapcsolatban.

2009-ben ilyen lyuk keletkezett a Boeing törzsén (Kép innen)

Jé, milyen ismerős... Pedig ez a 2009-es repedés (Forrás)

A 2009-es eset tökéletesen igazolta az FAA (Szövetségi Repülési Hatóság) vádjait: 2008-ban a hatóság azt állította, hogy a Southwest 117 olyan gépet üzemeltet, amelyet korábban "repülésre alkalmatlannak" minősítettek, s akár 60000 repülést is teljesítenek a géptörzs átvizsgálása nélkül. Az FAA végül 10 millió dolláros bírságot szabott ki, amit a Southwest "lealkudott 7 és fél millióra".

A Southwest Airlines a legnagyobb amerikai fapados légitársaság. Kizárólag a Boeing 737-es különböző variánsait használja: gépei átlagéletkora 14 év. (Nem teljesen fair összehasonlításképpen a Malév gépek átlagéletkora 7 év) A gépek átlagosan 7 járat során 12 órát töltenek a levegőben naponta. A két repülési eseményben érintett Boeing 737-300-as a Southwest legrégebbi típusa.

Bár a vizsgálatok folynak, azt szinte biztosra vehetjük, hogy a nem megfelelő karbantartás szerepet játszott az esetnél. A légiközlekedés mai üzemeltetési költségei mellett természetesen minden légitársaság igyekszik lefaragni a költségekből, de a nem megfelelő színvonalú karbantartás hosszú távon a repülésbiztonságot veszélyezteti. Szerencsére most ez nem követelt emberáldozatot.