Gyászol a jégkorong és a repülés

A sportvilágot és a repülés világát egyaránt megrázta a mai szörnyű hír, hogy repülőszerencsétlenségben életét vesztette egy játékos kivételével a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapat teljes kerete, vezetői és technikai személyzete, míg a gép nyolc főnyi személyzetéből egyedül a fedélzeti mérnök élte túl a katasztrófát.

Egyelőre annyit lehet tudni, hogy a Yak Service Jak-42D repülőgépe a jaroszlavli Tunosna repülőtérről történt felszállása után nem sokkal lezuhant.

Egyes beszámolók szerint a gép nem tudott elegendő sebességet gyűjteni, röviddel az elemelkedés után egy antennának ütközött, majd jobbra csúszva a Volgába zuhant és kigyulladt.

A jégkorongot közelről követők bizonyára sokakat ismernek a keretből, én az NHL-t korábban követve megdöbbenve fedeztem fel az áldozatok listáján a szlovák Pavol Demitrát, a St. Louis Blues, a Minnesota Wild és a Vancouver Canucks korábbi hokisát. Nyugodjanak mindannyian békében.

A gépet korábban a Tatarstan Légitársaság üzemeltette, majd a charter-légitársaságként üzemelő Yak-Service-hez került. A Yak-Service-szel kapcsolatban komoly repülésbiztonsági aggályok merültek fel, ezért tavaly júniustól augusztusig az orosz repülésbiztonsági hatóság korlátozta a működését, sőt az Európai Unió légteréből a mai napig ki van tiltva a légitársaság két Jak-40-es gépe.

A Jak-42-es 1980-ban állt szolgálatba, háromhajtóműves közepes hatótávolságú gép, amely maximum 120 utast tud szállítani legfeljebb 4000 km távolságra. A korábbi Jak-40-eshez képest komoly bukást könyvelhetett el a Jakovlev ezzel a típussal: az állandó késedelmes szállítások, a folyamatos módosítások kényszere miatt veszteséges volt a gyártása. Ráadásul a katasztrófák sem kímélték a típust: 1982 és 2011 között 9 példány szenvedett balesetet, amelyek során sajnos 570-en életüket vesztették. (Összesen 178 példányt adtak el belőle, noha az eredeti tervek 2000-ről szóltak.) Nem sokkal rendszerbe állítása után a farokrész repülés közbeni deformálódása miatt lezuhant egy példány fedélzetén 132 emberrel, ami miatt a típust csaknem három évre kivonták a forgalomból, amíg a szükséges módosításokat elvégezték.

A típust jelenleg is földön tartják a hatóságok, amíg legalább az előzetes vizsgálat ki nem deríti a baleset lehetséges okát.   Végezetül pedig egy videó 2004-ből: a Yak Service Jak-42-esének felszállása Lisszabonban: