Utasszállító fejjel lefelé!

Számos hajmeresztő dologgal találkoztunk már itt a blogon, nem egy banális pilótahibával is. Na de ez?

Itt még fejjel felfelé

Az All Nippon Airways Boeing 737-700-asa szeptember 6-án Nahából Tokióba tartott, éppen 41 ezer lábas utazómagasságon, a gépet a robotpilóta vezette. Ekkor a kapitánynak ki kellett mennie a mellékhelyiségre, ami a biztonsági szabályok szerint úgy történik, hogy a pilótafülke ajtaját be kell zárni mögötte, amit majd a fülkében maradó másodpilóta ki tud nyitni neki belülről. Így is történt - volna. A kapitány jelzésére a másodpilóta el akarta fordítani az ajtót kinyitó kapcsolót a középkonzol alján, ám véletlenül az oldalkormány trimmkapcsolóját tekerte el, ami egész közel(?) található!!!

 

A bal oldali fehér trimmkapcsolót tekerte el éppen annyival balra, amennyivel az ajtónyitó kapcsolót kellett volna 'unlocked' állásba hozni

A Japán Közlekedésbiztonsági Hivatal előzetes jelentése szerint a gép élesen balra dőlt, ami hamarosan 132 fokot ért el (!), tehát csaknem a hátára fordult, s közben 35 fokos süllyedésbe kezdett. Míg a pilóták küzdöttek, hogy visszanyerjék az uralmukat a gép fölött, a 737-es 6000 lábat veszített repülési magasságából, túlzottan felgyorsult 0,828 Machra, miközben rá és a fedélzeten utazókra 2,68G erő hatott. Végül szerencsére sikerült megszelídíteni a megvadult Boeing-et, amely az eredeti 058 fokos repülési irány helyett ekkor már 257 fokos irányban repült. Szerencsére a gépen tartózkodó 122 fő közül senki sem sérült meg komolyabban, s az elsődleges vizsgálatok szerint a gép sem szenvedett komolyabb sérülést.

S hogyan is nézett ki mindez a levegőben? Nézzük meg ezt a számítógépes szimulációt:

Munkanélküli Boeing 737-es pilóta állást keres, kis orientációs-koordinációs zavarral.