Akinek fejjel lefelé repülve sem ömlött ki a kávéja

Most zajlik az egyesült államokbeli Wisconsin állam egyik kis városának repülőterén, Oshkoshban az év legnagyobb repülős eseménye, az EAA-Air Venture Fly-in, amelyre minden magára is valamit adó repülő-fanatikus (olyan szívesen írnám a repülőbuzi szót) saját gépével repül el, s három napig együtt sátorozik-táborozik. Rendszerint 10-15 ezer (!) gép gyűlik össze a ilyenkor a repülőtéren és környékén, ami több százezer látogatót vonz. Nemsokára olvashattok majd beszámolót az idei rendezvényről. A programot böngészve látható, hogy a mai nap a Bob Hoover előtti tisztelgés jegyében telik. Ki is ő és mi ez a megkülönböztetett figyelem?

Hoover és a legendás szalmakalap

Hoover egyike a repülés még élő legendáinak, élete is igazi kalandregény. A második világháborúban a Szicíliából operáló 52. Fighter Group egyik Spitfire-ét repülte, ám Dél-Franciaország fölött lelőtte egy FW-190-es, s 16 hónapot egy német hadifogolytáborban töltött. Végül sikerült megszöknie, elkötött egy FW-190-est (kiegyenlítve a számlát) és épségben földet ért Hollandiában. A háború után a Wright Fielden berepülőpilótaként dolgozott, s itt ismerkedett meg Chuck Yeagerrel, akivel együtt került be az X-1 programba. Ő volt a tartalékpilóta, s a repülés történetét ismerők tudják, hogy hajszálon múlott csak, hogy nem Bob Hoover volt az első pilóta, aki áttörte a bűvös hanghatárt.

Az X-1-es csapat: balról a második Hoover, a negyedik Yeager

Később F-86-os kiképző lett, s Koreában tartott továbbképzéseket a pilótáknak, majd a North American színeiben bemutatókon vett részt, bámulatos programmal demonstrálva a P-51-es, később pedig az Aero Commander Shrike Commander típusának képességeit. Programjával tízezreket kápráztatott el egészen az 1990-es évekig.

A Shrike Commander egy kétmotoros, hatszemélyes business gép, amelytől senki nem várta, hogy olyan manőverekre képes, amelyeket Hooverrel a kormánynál bemutatott. A programja fő attrakciója az volt, amikor gépe mindkét motorját leállította, így mutatott be egy bukfencet, majd egy vezetett orsót! Leszálláskor előbb az egyik kerékre tette le a gépet, majd a másikra, míg végül földet ért - még mindig kikapcsolt motorokkal! A mutatvány részeként utasokat is vitt fel magával, akik keze ügyében mindig ott volt a papírzacskó... Nagyon híres az a felvétel, amikor úgy hajtja végre a nyolcadolt orsót, hogy a műszerfalon lévő termoszpoharából nem ömlik ki a kávé - még fejjel lefelé repülve sem! E heti kérdésem: mi erre a magyarázat?

Íme mindez a BBC régebbi filmjében- zseniális felvételekkel:

Hoover egészségi problémái miatt már nem repül (89 éves!), s a műrepülés egyik atyjaként óriási tiszteletnek és népszerűségnek örvend. Joggal: karakterében tömörítve ott található az elmúlt fél évszázad amerikai repüléstörténete. Remélem nagyon élvezte a mai napot Oshkoshban...

Hoover Shrike Commander-e az Udvar-Hazy Centerben