Fotelpilóták - Captain Sim/2. A "707 Captain"

A legutóbbi posztban olvashattatok arról, mit is kell tudni a Captain Sim nevű orosz-ukrán-kanadai cégről, most pedig vizsgáljuk meg, milyen is - talán még ezzel a megelőlegezett megjegyzéssel is tovább olvastok - egyik legjobb termékük: az FSX-re készített 707 Captain.

Egy kis történelem

Noha a de Havilland Comet megfosztotta az "első rendszerbe álló sugárhajtású utasszállító gép" címtől, a 707-es a Jet Korszak meghatározó típusa volt, s több mint 1000 eladott példánnyal üzletileg is sikeresnek bizonyult. (Ez nem volt elmondható a Cometről, amelynek hírnevét megtépázták az anyagfáradási hibák miatt bekövetkezett súlyos balesetek.) A 707-essel vált a Boeing egyértelműen dominánssá a kereskedelmi repülőgépgyártásban, s ez a típus vezette be az azóta is használt 7x7 típusmegjelölést.

A Seven-Oh-Seven első megrendelője természetesen a Juan Trippe-vezette Pan Am volt: 1958-ban állították rendszerbe a típust; példáját sorban követték a légitársaságok. A Jet Korszak robbanásszerű fejlődést hozott: soha nem látott tömegek akartak a levegőben utazni, gombaként szaporodtak az egyre nagyobb repülőterek, terminálok. Furcsa módon, a négyhajtóműves keskenytörzsű típus, amely maximum 200 utas szállítására volt képes, ennek a fejlődésnek lett az áldozata: kapacitása kevésnek bizonyult, s a Boeing hamarosan elkezdte fejleszteni a jóval nagyobb Boeing 747-est. A 707-es hajtóműveivel volt a legtöbb probléma: magas üzemanyag-fogyasztásuk miatt kevésbé voltak gazdaságosan üzemeltethetőek, illetve az egyre szigorodó zajszennyezési szabályoknak sem tudtak megfelelni. A típusnak a 707-320 volt talán a legnépszerűbb változata: erősebb hajtóműveinek, meghosszabbított törzsének, nagyobb szárnyainak köszönhetően könnyedén átrepülte az óceánt 200 fővel a fedélzetén, jóval csendesebben, mint a korábbi variánsok.

A 707-eshez sok rekord fűződik, de talán a legemlékezetesebb produkciót tesztpilótája, Tex Johnston hajtotta végre a kormányánál: egy bemutató repülésen orsót hajtott végre az utasszállító géppel! Erről szerencsére felvétel is készült, ha nem is túl jó minőségű.

 

A szimulátor

Amit korábban leírtam a Captain Sim termékeiről, mind igaz a 707-esre is: gyönyörűen megrajzolt külső és belső, zavarba ejtően sok animáció: mindent lehet nyomkodni, minden működik: a pilótafülke ablakától kezdve a WC-k ajtajáig minden mozog.

 

Külön öröm a korhű tapétát, és az akkoriban még használt szalont látni - igazi régi klubhangulat uralkodik a fedélzeten.

Veszélyes terepre tévedt a CS abból a szempontból, hogy a 707-es kezelése korántsem olyan egyszerű, mint a mai gépeké. A háromfős személyzet munkahelyeit jól szimulálják: a fedélzeti mérnök előtt sorakozó kapcsolók és műszerek elsőre eléggé elrettentő hatást válthatnak ki.

Pusztán a gép életre keltése a dark and cold állapotból nem kevés energiába és kattintgatásba kerül, s szinte reménytelen a három, összesen mintegy 200 oldalra rúgó kézikönyv nélkül. Ezért gondolom, hogy a 707-es rétegmodell is lehet: sokan szeretnek csak úgy beülni a virtuális pilótaülésbe és 3 percen belül a levegőben lenni: ez itt biztosan nem fog menni. Ők lesznek azok is, akiknek valószínűleg nem lesz türelmük a hagyományos VOR-tól VOR-ig navigációhoz.

Akik viszont nem ijednek meg az ilyen kihívásoktól, s nosztalgiával tekintenek vissza arra a korra, mikor még nem az FMC-vel követték a repülési útvonalat, amikor a robotpilóta kőkorszaki módon működött, s a glass cockpit is a távoli jövőbe veszett, azok a 707-es kormányánál töltött minden percet élvezni fognak.

Zseniális az INS navigáció szimulálása (letöltve a CIVA Delco Carousel INS programot, alkalmassá válik az ADEU kártyák olvasására), a korabeli időjárás-radar pedig a nagy személyes kedvencem!

Ugyanígy a régi jól bevált módon kell a felszállásnál a gép tömege, a külső hőmérséklet alapján egy táblázatból kikeresni a V1, VR és V2 sebességeket.

Fantasztikusan eltalálták a hajtóművek hangjait, s külső nézetből az is remekül látszik, hogyan füstöltek a mai szemmel már kőkorszakinak számító sugárhajtóművek.

Ahhoz is hozzá kell szokni, hogy igen lassan pörögnek fel, így főként leszállás előtt kell nagyon előrelátónak lenni, hiszen nem azonnal korrigálható például a túl alacsony megközelítési sebesség.

Talán az eddigiekből is kiderült, hogy nagyon elnyerte a tetszésemet a Boeing "Öreg Hölgye" a Captain Sim tolmácsolásában. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincsenek hiányosságai-kisebb hibái. A három kézikönyvből, bármennyire részletesek is, nagyon hiányzik egy alapos tutorial flight, amely lépésről-lépésre leírná, mit és hogyan kell csinálni, nem csak általánosságban ismertetné a gép rendszereit. Az interneten rákeresve lehet néhány ilyen jellegű anyagot találni, de egyiket sem a CS-től.

A másik probléma, ami sokakat érinthet, az a jelentős gépigény: nagy felbontásra állítva a programot, könnyen képregényszerűvé válhat a repülésünk, ami, valljuk be, nem a leghatékonyabb módja a gép irányításának.

Nagyjából azonban ennyi is a kritikai megjegyzés. A 707-eshez számos kiegészítőt is megjelentetett már a cég: így a szállítóváltozatot, a VC-137-es elnöki különgépet és az E-3 AWACS-et is repülhetjük. Rengeteg légitársaság festését ölthetjük a gépünkre, illetve egy egyszerűbb festőprogram is a rendelkezésünkre áll.

Mit lehet összefoglalásképpen elmondani? A retró-vonalon (is) egyértelműen a legjobbak között kell számon tartani "707 Captain"-t: ár-érték arányban, kihívásban, nosztalgiafaktorban szinte verhetetlen.

Köszönettel tartozom a Captain Sim-nek, amiért rendelkezésemre bocsátott egy tesztpéldányt a Captain 707-ből.

A CS termékei megtekinthetőek és megvásárolhatóak: http://www.captainsim.com/products/