Párizs: a végső számvetés

Lassan de biztosan sikerült Párizsban összesíteni a befutott megrendeléseket: nézzük meg mi is kategóriákként a befutott rendeléseket: melyik repülőgépgyártó dörzsölheti elégedetten a tenyerét, és milyen gépeken fogunk utazni a következő 10-15 évben? (A hatalmas rendelésszám miatt itt csak a 100 utasnál több szállítására képes típusokat vizsgáljuk)

Keskenytörzsűek

 

A keskeny törzsű, egyfolyosós elrendezésű gépek piaca hagyományosan a legnagyobb, s ebben folyik a legöldöklőbb verseny a megrendelésekért a Boeing és az Airbus között. Nos, Párizsban minden volt, csak komoly verseny nem: az Airbus tarolt az új, takarékos hajtóművekkel gazdaságosabbá tett A320NEO-val: összesen 877(!) megrendelés érkezett (további 96 a többi változatra: A319NEO, A320, A321NEO), ami összevetve a Boeing 737-800/900-as verziójára leadott 85 megrendeléssel, egyértelműen mutatja az Airbus dominanciát a kategóriában.

Ebben a kategóriában még a Szuhoj Superjet 100-95-ös változata képes 103 főt szállítani, a "sűrű" üléselrendezést tekintve viszonylag embertelen körülmények között, de legalább rövidebb távolságokra. Az orosz gyártónak sikerült becsúsznia a két nagy mellé: összesen 12 megrendelésnek örülhetnek.

Szélestörzsűek

 

A széles törzsű, két folyosós elrendezésű gépek piacán fordul a kocka: A Boeing 27 darab 777ER-t és 7 787-est tudott eladni, míg az Airbus 15 A330-ast és 6 A350-est, így ebben a kategóriában az amerikai cég fölénye jellemző, nem utolsósorban az A350-es körüli bizonytalanságok miatt.

Szuper szélestörzsűek

 

Ez a kategória természetesen a gigászok küzdelmét hozza: a még mindig friss A380-asét és a most debütáló Boeing 747-8-asét. A párizsi szalon alatt végül az amerikai cég 19 darab Jumbo-ra talált vevőt, míg az Airbus 12 380-ast értékesített.

Milyen következtetéseket lehet levonni a megrendelésekből? Egyrészt már jól látható, hogy az ázsiai piac kiugróan fontos vadászterület lesz a gyártók számára (gondoljunk csak az Air Asia 200 gépes A320NEO megrendelésére). Hamarosan ugyanez lesz elmondható az orosz piacról is: a sorban lepotyogó régi Tupoljevek leváltása már nem halogatható tovább.

A legfontosabb tanulságot viszont a Boeingnek kell levonnia, s meg is tették. Igazából senkit nem ért váratlanul az Airbus NEO program sikere: az amerikai gyártó már márciusban bejelentette, hogy elhalasztják a 777ER továbbfejlesztését, s helyette maximális kapacitással a Boeing 737-es utódának a kifejlesztésén dolgoznak. A tervek szerint a gép 2019-ben repülhetne. A mérnökök ugyanakkor vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy az Airbus példáját követve új, gazdaságosabb hajtóműveket ajánlanak a 737-eshez, amivel ki lehetne tolni egy teljesen új típus roppant költséges fejlesztését- egy ideig legalább.