Merkel repülési terve: irány Irán?

A tegnapi nap egyik jó kis szaftos diplomáciai botránya feltétlenül megérdemel egy posztot, hiszen a résztvevő repülőgép is fölöttébb érdekes. Nagy felháborodást okozott itt, Németországban, hogy Angela Merkel kancellár kormánygépének, amely Berlin-Tegelről tartott Delhibe, az iráni légi irányítás nem adta meg az átrepülési engedélyt, egy órás körözésre kényszerítve a török légtérben, míg sikerült végre "meggyőzni" az iráni hatóságokat.

Egy ilyen blogon persze nem lehet nem beszélni a repülőgépről, hiszen igencsak különleges példányról van szó. A Luftwaffe kötelékében működik az a speciális szállító-repülőgép század, amely a kormány repülőgépeit üzemelteti. A korábban használt, meglehetősen koros Airbus A310-esek és Challenger CL-601-esek cseréjét éppen az idén kezdik meg: két új Airbus A319-est, négy Bombardier Global 5000-est, s két használt Airbus A340-est vásároltak. Ezek közül az egyiknek, az NSZK híres kancelláráról, Konrad Adenauerről elnevezett Airbus 340-esnek éppen Merkel indiai útja volt az első hivatalos repülése a német Air Force One-ként. Néhány kép a gép átadásáról:

Airbus A340-313

A gép névadója. A képek forrása

Mi is történt hát pontosan? Két gép szállt fel Berlinből. Repülési tervük azonos útvonalat tartalmazott, amely az iráni légtéren vezetett át. A szokásos módon lezajlott a diplomáciai egyeztetés, így akadálymentesnek tűnt az út. A fedélzeten a politikusok, stábjuk és az újságírok is pihenni próbáltak. A meglepetés akkor érte a német gép pilótáit, amikor az iráni légi irányítás kerek-perec megtagadta, hogy belépjenek az iráni légtérbe, s azt állította, hogy semmilyen repülési engedélyt nem adtak korábban. Érdekes módon, ez csak Merkel A340-esére vonatkozott, a minisztereket szállító A310-est (azonos útvonaltervvel) gond nélkül átengedték.

A német kormánygép a török határ közelében körözni kezdett, miközben a fedélzeten válságstáb ült össze, s őrült telefonálgatás kezdődött. A német külügyminisztérium megkeresésére a török kormány közvetítőként szerepelt (az irániak a német sajtó szerint nem is álltak többé szóba a német pilótákkal), míg végül több mint egy óra várakozás után, zöld utat kapott a VIP-gép, éppen akkor, amikor a rohamosan fogyó üzemanyag miatt esetleg meg kellett volna szakítani az utat. A 98+47 lajstromjelű gép jelentős késéssel, de gond nélkül leszállt Delhiben. "Ilyet még nem láttam, s a pilóták sem," - nyilatkozta az esetről Merkel, s az iráni nagykövetet már ma berendelték a a berlini külügyminisztériumba. Valószínűleg egyenesen Merkelnek igyekezett az iráni kormány üzenni ezzel a diplomáciában szokatlanul barátságtalan gesztussal, hiszen korábban többször is kritizálta az országot az emberi jogok megsértése és agresszív atomprogramja miatt.

A megkönnyebbült megérkezés (forrás)

Merkel nemcsak a politikában, de a repülésben is tapasztalt rókának számít. Két éve az egyik Challenger CL-601-es fedélzetén a hajtómű túlmelegedése miatt kényszerleszállást kellett átélnie Hannoverben, márciusban pedig a nem sokkal korábban őt szállító Superpuma helikopternek mindkét hajtóműve leállt, s a pilótáknak csak komoly zuhanás után, alacsony magasságban sikerült újraindítaniuk azokat. A mostani eset szerencsére csak bosszantó volt, de reméljük, hogy a német Air Force One további repülései simábban zajlanak majd.