METAR
Szomorúan olvastam a hétvégén a magyar TV-s meteorológia egyik legkedvesebb személyiségének a halálhírét: Vissy Károly évtizedekig hozzátartozott a mindennapjainkhoz. Mivel egyébként is készültem már írni egy posztot a repülésmeteorológiáról, búcsúzzunk el ezzel tőle:-(
A repülésben kiemelt szerepet játszanak az időjárási tényezők, ezért elengedhetetlen, hogy a legfontosabb paramétereit ismerjék a pilóták, s ezek tudatában tervezzék meg és hajtsák végre (vagy ne) a repülést. Ehhez természetesen nem elég, ha reggel Gaál Noémi dekoltázsán át próbálják kibogozni, milyen idő is várható, ennél azért jóval kifinomultabb eljárásokra van szükség.
A szükséges információ az úgynevezett METAR-jelentésekből tudható meg. A METAR (MÉTéorologique Aviation Régulière, vagy Meteorological Terminal Aviation Routine, esetleg Meteorological Actual Report) az adott időközönként megfigyelt időjárási viszonyokról adott jelentés, amely a főbb paramétereket nemzetközileg egységesített kódsorozat formájában teszi elérhetővé. Persze az USA nem is az USA lenne, ha a tengerentúlon használt METAR kódok nem térnének el a nemzetközitől, elsősorban a használt mértékegységekben.
Nézzük meg, hogy is néz ki egy ilyen jelentés. Először is, honnan nézhetjük meg? Például
innen: a keresőmezőbe a megtekinteni kívánt repülőtér négybetűs ICAO-kódját kell írni. (Ha nem megy a kód, akkor itt
azt is meg lehet nézni, egyszerűen a város vagy a repülőtér nevét beírva). Szerencsére Ferihegyét tudjuk fejből, LHBP, így ezt a kódot kapjuk:
LHBP 061330Z 12011KT CAVOK 14/02 Q1021 NOSIG
Nahát, eléggé értelmetlen elsőre, nem? Oldjuk fel. A jelentés első tagja mindig a megfigyelt repülőtér ICAO-kódja. Ez követi a megfigyelés időpontja: az első két számjegy az adott hónap napját jelenti, a többi az időpontot: ez az jelentés tehát 6-án 13 óra 30-kor készült. A Z (Zulu) a koordinált világidőre (UTC) utal, amely a greenwichi középidő utóda. Ez tehát helyi idő szerint a mi jelentésünkben 14 óra 30 percet jelent.
A következő elem a szélre vonatkozik: az első három számjegy azt az irányt adja meg egy 360 fokos skálán, amelyből fúj, a két utolsó számjegy a sebességét; a KT pedig a mértékegységet jelzi, csomóban (knot) adják meg. Tehát Ferihegyen a jelentés idejében 120 fokos irányból 11 csomós (20,3km/h-s) szél fújt. Gyakran széllökések is vannak (angolul gust), ezt is jelölik: tehát a 16018G27KT azt jelenti, hogy a szél 160 fokos irányból 18 csomóval fúj, de időnként 27 csomós széllökésekre is számítani kell. Az egyik legveszélyesebb széljelenség az ún. szélnyírás (windshear), ezt WS jelzi a jelentésben.
A következő elem a látótávolságra vonatkozik: ezt négy számjeggyel adják meg, általában méterben (vagy mérföldben). A CAVOK a mi jelentésünkben viszont azt jelenti, hogy 'Ceiling and Visibility are OK', vagyis nincs felhő 5000 láb alatt és a látótávolság nagyobb 10 km-nél.
Bár most éppen ilyen tag nem szerepel, a METAR pontos információkat szolgáltat a csapadékról és a felhőzetről is. Nemcsak az egyes csapadékfajtáknak van meg a kódja (RA-rain, SN-snow, TS-thunderstorm), de az intenzitását és jellemzőit is kódokkal jelzik: tehát a -SHRA enyhe záporesőt jelent, míg a +SN erős hózáport. A felhőzet kódjának első három eleme a jellemzés, ami egy 1-8-as skálát követ, ahol a 8/8-as például az OVC (overcast), ami egybefüggő felhőzetet jelent. Az SKC (sky clear) a tiszta égbolt kódja. Ezt pedig a felhőalap magassága követi: FEW020 kevés (few) felhőt jelent 2000 láb magasságban.
A következő elem a hőmérséklet és a harmatpont: 14/02, vagyok 14 Celsius fok a hőmérséklet, a harmatpont pedig 2 Celsius fok - ez alatt indul meg a nedvességtartalom kicsapódása. A két hőmérséklet viszonyából például a köd kialakulására lehet következtetni.
Ezt követi az éppen aktuális légnyomás értéke hectopascalban: ez azért fontos, mert a pilóták ezt az értéket állítják be a magasságmérőn, hogy az tengerszint feletti magassághoz viszonyított, valós értéket mutasson.
A jelentés végére pedig egyéb megjegyzéseket csatolhatnak, illetve előrejelzéseket (TREND). A mi jelentésünkben a NOSIG azt jelenti, hogy nem várható jelentős változás (no significant change) a következő két órában.
Akit részletesebben érdekelnek a kódok
itt
megtalálja őket. Aki pedig gyakorolni szeretne, tessék megfejteni a máltai Luqa repülőtér METAR-ját:
LMML 061515Z 23008KT 200V280 9999 FEW030 SCT250 20/11 Q1015 NOSIG
Ha közel laktok egy repülőtérhez, ezek után már nyugodtan tájékozódhattok ti is a METAR adatokból.
Ide
klikkelve a magyar repülőterek friss METAR adataihoz juthattok, s milyen jó az, ha az aktuális harmatpontot és a szél irányát/sebességét is meg tudjátok mondani, ha valaki kérdezi? Egészen biztosan nem fog nördnek nézni:-D