Fotelpilóták - Captain Sim/1.

Új sorozat veszi kezdetét a blogon: közkívánatra azokat a cégeket veszem majd sorra, amelyek minőségi kiegészítőket készítenek a Microsoft Flight Simulatorhoz. Ezekkel soha nem látott valósághűséget produkálhatunk otthon, a fotelből bűvészkedve a virtuális légifolyosókon.

 

A Nyerges Gábor-féle Nyerges Design így értelmezi a "fotelpilótát". Szeretnétek ilyen pólót? Itt érdemes szétnézni.

Mindenféle vitának elébe megyek: ezekben a posztokban csak az FSX-re koncentrálok és nem FS9-re vagy X-Plane-re, egyszerűen azért, mert én ezt használom és NEM KELL meggyőzni arról, hogy a többi jobb. Köszi. A Fotelpilóták posztok pedig mindig két részből állnak majd: az elsőben magát a céget és termékeit általánosan mutatom be, a másodikban pedig egy általam kiválasztott gépet tesztelek. Kommentekben persze mindenkitől örömmel veszem személyes tapasztalatait és véleményét. 

Captain Sim logós póló a Nemzetközi Űrállomáson (Forrás)

Elsőként a Captain Sim cég mutatkozik be, amely az 1990-es évek végén kezdte meg működését. A céget négy orosz barát alapította, akik jól tudták, miről szól a repülés: mindannyian az orosz légierői pilótái voltak.

Még egyenruhában- a gyenge felbontású kép a Captain Sim honlapjáról

Érdeklődtek a Flight Simulator éppen aktuális szériája iránt, ám úgy látták, sokkal realisztikusabb gépekre lenne szükség a programban. 1998 és 2000 között programozó barátaik segítségével ingyenes Tu-134-es, L-39-es és AN-26-os modelleket bocsátottak ki (ezeket ismerték behatóan), amelyek hamar népszerűek lettek.

Az 1999-ben hivatalosan megalapított cég az elmúlt 12 esztendőben számos kiegészítővel örvendeztette meg a fotelpilótákat, amelyek egyre jobb minőségűek, s különösen a Pro Line termékeik igyekeznek a valódi gép rendszereinek a működését a lehető legrealisztikusabban szimulálni. A Captain Sim a Microsoft Flight Simulator hivatalos partnere is lett.

2007-ben. A kép felbontása nem sokat javult...

A cég közben nemzetközivé nőtte ki magát: orosz, ukrán, és kanadai programozókkal, grafikusokkal dolgoznak együtt, s igyekeznek minden termékük készítésénél a típust valóban repülő pilótákra bízni a tesztelést. (Az egyik alapító, Szergej például aktív Boeing 767-es kapitány.)

Hogy is néz ki a CS modellpalettája? Korábban az FS2000/2002-re fejlesztették ki az itthon is jól ismert L-39-est és Mig-21-est, de a Legendary sorozatban szerepelt a Starfighter, a C-130-as, a civil repülésből pedig a Boeing 707-es és 727-es is, előbb FS2004-re, majd FSX-re is.

Így kezdődött: a CS Mig-21-es műszerfala (Minden szimulátor fotó innen)

2007-ben ők fejlesztették az FSX Acceleration F/A-18-asát, illetve ezt követően jelentették meg a Boeing 757-es, 727-es és 767-es kiegészítőket, tavaly pedig a B-52 Driver-t és a proline-osított 707-est.

A legújabbak egyike: CS B-52-es

Miért szerethető a Captain Sim? Személyesen a 757-est és a 767-est ismerem (illetve a következő bemutatóban szereplő 707-est, hoppá, lelőttem a poént...): nagyon aprólékosan kidolgozottak, látványos animációkkal teletűzdeltek, kiváló virtuális pilótafülkével, amelyben tényleg minden kattintható, tekerhető, leolvasható.

Ami az igazi gépen nyílik-mozog, az jó eséllyel a szimulált változaton is

Nagyszerűek a hanghatások, s szerintem a repülési dinamika is kiváló. Miért nem szerethető? Az terjed a CS-ről, hogy termékeik tele vannak kisebb-nagyobb bug-okkal, s sokan panaszkodnak az ügyfélszolgálatuk lassúságára és nem túl nagy segítőkészségére. A kezdetben természetes programhibák zömét persze orvosolják egy-egy patch-el, amelyek letöltéséhez viszont szükséges a vásárláskor kapott regisztrációs kód. A torrent-oldalakról illegálisan letöltött, hibás változatokkal kapcsolatos panaszokat ezért ne vegyük figyelembe: sokak panaszkodnak például arra, hogy a robotpilóta nem tartja a kijelölt irányt, de a legális változatoknál ez a probléma nem jelentkezik. Nekem egyik típussal sem volt eddig semmilyen problémám, pedig hosszabb időt töltöttem már mindhárom virtuális kormányánál.

A CS 767-es pilótafülkéje. Érdemes összevetni az igazival, mondjuk itt

Persze az egyik legfontosabb kérdés: az ár. Megígértem, hogy konkrét árakat nem írok: de általában elmondható, hogy a Captain Sim jóval olcsóbb, mint például a PMDG, s igazából nehezen is vethetőek össze, hiszen teljesen más a modellpalettájuk. A CS hamarosan készül a retró Boeing 737-100/200-assal, s folyik a Boeing 777-es fejlesztése is. (Ez érdekes lehet, hiszen a pletykák szerint a PMDG is 777-est fejleszt, amint elkészülnek a botrányosan sokat csúszott Boeing 737NGX-el.) Összességében ár/érték arányban a CS az egyik legjobb a piacon, sőt, megsúgom: például karácsony előtt érdemes a honlapjukat nézni, mert könnyen ötödáron lehet hozzájutni MINDEN termékükhöz.

Ízelítőként ennyit a Captain Simről, s a következő posztban egy kicsit közelebbről is megismerkedünk a 707-esükkel. Tartsatok velem! (Folyt. köv.)